16 مه 2023- محققان دریافته اند که میکروسکوپ لوکالیزیشن اولتراسوند (ULM) ممکن است برای تشخیص زودهنگام بیماری کلیوی دیابتی (DKD) مفید باشد. این مطالعه در مجله اولتراسوند در پزشکی(JUM)  منتشر شد.

هدف از این مطالعه، تشخیص تغییرات همودینامیک در رگ‌ها در مراحل اولیه بیماری کلیوی دیابتی(DKD)  و ارزیابی امکان‌سنجی میکروسکوپ لوکالیزیشن اولتراسوند (ULM) در تشخیص زودهنگام بیماری کلیوی دیابت بود.

در این مطالعه از مدل موش بیماری کلیوی دیابت ناشی از استرپتوزوتوسین استفاده شد. برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها از سونوگرافی معمولی، اولتراسوند با کنتراست و ULM استفاده شد. قشر کلیه به چهار بخش تقسیم شد و سرعت جریان خون شریان ها و وریدها به طور جداگانه محاسبه و با استفاده از آزمون Mann-Whitney U مقایسه شد.

این مطالعه به یافته های بالینی زیر منجر شد:

· میکروسکوپ لوکالیزیشن اولتراسوندسرعت شریانی کمتری را در بخش‌های 2، 3 و 4 در موش‌های DKD نسبت به موش‌های معمولی تشخیص داد.

· میانگین کلی سرعت شریانی نیز در موش DKD کمتر بود.

· سرعت وریدی بخش 3 و میانگین کلی سرعت وریدی در موش DKD بالاتر بود.

· گرادیان سرعت شریانی در موش های DKD در مقایسه با موش های معمولی کمتر بود.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که ULM ممکن است یک رویکرد غیر تهاجمی و امکان پذیر برای تشخیص زودهنگام DKD باشد. مطالعات بیشتری برای تایید این یافته ها در انسان مورد نیاز است، اما این تحقیق می تواند راه را برای توسعه ابزارهای تشخیصی جدید و استراتژی های درمانی برای DKD هموار کند.

محققان افزودند که این مطالعه نتایج امیدوارکننده‌ای را در استفاده ازULM برای تشخیص زودهنگام بیماری کلیه ی دیابتی نشان داد. با تحقیقات بیشتر و اعتبارسنجی، این تکنیک ممکن است به ابزار ارزشمندی برای پزشکان در مبارزه با DKD و عوارض مرتبط با آن تبدیل شود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/ultrasound-localization-microscopy-promising-for-early-diagnosis-of-diabetic-kidney-disease-111307